أثر استراتيجية تدريس الاقران في تنمية التحصيل المعرفي في مادة التربية الفنية لدى طلبة المرحلة المتوسطة

The Impact of The Peer Teaching Strategy in The Development of Knowledge Achievement in The Subject of Technical Education Among Middle School Students

Authors

Keywords:

استراتيجية تدريس الاقران, التحصيل المعرفي, مادة التربية الفنية, Peer teaching strategy, knowledge achievement, , art education subject

Abstract

ملخص البحث

يهدف هذا البحث إلى استكشاف تأثير تطبيق استراتيجية تدريس الأقران على تحسين التحصيل المعرفي في مادة التربية الفنية لطلاب الصف الثاني متوسط في مدينة الاعظمية. كما يسعى البحث للإجابة على السؤال الاتي:

 ما هو تأثير استخدام استراتيجية تدريس الأقران على تحسين التحصيل المعرفي في مادة التربية الفنية لدى المرحلة المتوسطة في مدينة الاعظمية

اتبعت الدراسة منهجًا شبه تجريبي، حيث تكونت عينة البحث من (60) طالباً تم اختيارهم بشكل عشوائي من طلاب الصف الثاني المتوسط في مدرسة متوسطة الأعظمية بمدينة الأعظمية. أما أدوات الدراسة، فقد قامت الباحثة بتصميم وحدة دراسية في مجال الطباعة بالعقد والربط والاستنسل، بالإضافة إلى إعداد اختبار تحصيلي لهذه الوحدة الدراسية، والذي تم تطبيقه بعد التحقق من صدقه وثباته عقب تدريس الوحدة المقترحة. استمرت مدة تطبيق التجربة لمدة ثمان أسابيع، شملت التهيئة للتجربة، وإجراء اختبار قبلي للتحصيل الدراسي، تم معالجة البيانات باستخدام برنامج الحزم الإحصائية (SPSS) وقد توصلت النتائج إلى وجود فروق دالة إحصائيا بين متوسطي مجموع درجات طلاب المجموعة التجريبية وطلاب المجموعة الضابطة في التحصيل المعرفي في التربية الفنية لصالح المجموعة التجريبية.

 

Abstract:

This research aims to explore the impact of applying the peer teaching strategy on cognitive improvement in the subject of technical education for second grade students in the city of Al-Azmiya. The research also seeks to answer the following question:

What is the impact of using the peer teaching strategy on improving knowledge achievement in the subject of technical education at the middle stage in the city of Al-Azamiya?

The study followed a semi-empirical approach. The research sample consisted of (60) students who were randomly selected from the second grade students at Al-Azamiya Middle School in Al-Azamiyah City. As for the study tools, the researcher designed a study unit in the field of printing by contract, linking and stenciling, in addition to preparing a collection selection for this study unit, which was applied after verifying its authenticity and stability after teaching the proposed unit. The duration of the trial lasted for eight weeks. The preparation for the experiment included. And make a pre-selection for academic achievement. Then processing the data using the statistical package program (SPSS). The results concluded that there are significant differences between the average scores of the students of the experimental group and the students of the control group in the acquisition of knowledge in technical education for the benefit of the experimental group.

Published

16-06-2025

Issue

Section

Articles