تأثير الخريطة الذهنية على قدرة متعلمي اللغة الانكليزية كلغة اجنبية في العراق في القراءة الناقدة.
The effect of Mind Mapping Techniques on Iraqi EFL Learners' Ability in Critical Reading
الكلمات المفتاحية:
اثرالخريطة الذهنية، متعلمي اللغة الانكليزية كلغة اجنبية في العراق، القراءة الناقدة، Mind Mapping Techniques، Iraqi EFL Learners، Critical Readingالملخص
الخلاصة
تهدف هذه الدراسة في التحقيق من أثر استخدام الخريطة الذهنية في تطوير مهارة القراءة في السنة الثانية متعلمي اللغة الإنكليزية كلغة اجنبيه في جامعة ديالى كلية التربية الأساسية لتحقيق هدف الدراسة، تبنى الباحث التصميم التجريبي. وتكونت عينيه الدراسة من (٦٩) طالب مقسمين إلى (٣٥) طالب لصالح المجموعة التجريبية و (34) لصالح المجموعة الضابطة والعينة اختيرت عشوائيا من المرحلة الثانية
كما صمم الباحث مجموعة من الأنشطة التي تتعلق بموضوعات القراءة لكي تكون مبنية على الموضوعات التي تتعلق بالخريطة الذهنية والتي استخدمت لتدريس المجموعة التجريبية، بينما تم تدريس المجموعة الضابطة حسب الطريقة القديمة في النصف الأول من السنة الدراسية 2021 - 2022. كما تم عمل اختبار قراءة ليستخدم كاختبار قبلي وبعدي للمجموعتين: البيانات حللت إحصائيا باستخدام الصيغة الرياضية الاختبار الكلي لقياس الاختلاف بين أداء المجموعة التجريبية والضابطة في الاختيار القبلي.
Abstract:
This study aims at investigating the effects of using mind mapping on developing reading skills of the second-year learners in Diyala University / Collage of Basic Education. To achieve the aim of the study, the researcher adopted the experimental design. The sample of the study consisted of (69) students divided into two groups, (35) students for the experimental group and (34) students for the control one. The sample is randomly chosen from the second stage.
The researcher designed activities related to reading topics, these activities are based over mind mapping activities which are used in teaching the experimental group, while the traditional method is used in teaching the control one in the first term of the academic year 2021-2022. A reading test is designed and validated to be used as pre and post-test for the two groups of the students. The data are analyzed statistically by using t-test formula to measure the difference between the performances of the experimental group in the pre and post-test.