الفنون التحريرية في الصحافة الالكترونية

المؤلفون

  • م.م.ميثم شهاب أحمد الخزرجي كلية الإمام الأعظم الجامعة

الملخص

يتمحور هذا البحث حول الفنون التحريرية في الصحافة الالكترونية كظاهرة إعلامية حديثة فانتشرت مواقع الكترونية تنشر الاخبار عبر مواقعها الالكترونية لسهولة الاطلاع والتصفح من خلال الاخبار المحلية والدولية’ حيث اعتمد اغلبية الجمهور على الصحافة الالكترونية لتغطيتها الأخبار انية حدوثها وأقل كلفة كما تنقل الاخبار مباشرتاً من موقع الحدث وهذا ماميزها الجمهور عن بقية الصحف حيث تناولت في البحث تعريف ومفهوم الصحافة الكترونية ومداخل التعامل مع الصحافة الالكترونية وصفات الصحافة الالكترونية, كذلك نماذج الصحافة الالكترونية ومايميزها عن الصحف التقليدية, وتوصل الباحث الى مجموعة من الاستنتاجات الاتية:- الوعي بطبيعة الوسيلة, فالصحف الالكترونية تعد وسيلة جديدة لها سماتها الاتصالية والشكلية الخاصة ولها جماهيرها الخاصة التي تتطلع الى خدمات صحفية تشبع حاجاتها الاتصالية, وعلى القائمين على هذه الوسيلة إدراك انها تتوجه لجماهير محددة, تختلف في سماتها الديمقراطية وحاجاتها الاتصالية عن جماهير الصحف الورقية- السعي للإنشاء أسواق اعلانية جديدة,بحيث ينظر القائمون عليها الىالصحيفة الالكترونية على أنها وسيلة اعلانية قائمة بذاتها, أي أن الاعلان فيها ذا صفة خاصة عن الاعلان في النسخة الورقية من حيث الانتشار والتفاعلية والوسائط المتعددة...الخ 1- التوجه نحو تكاملية الاداء مع الصحافة المطبوعة (بالنسبة للصحافة الالكترونية ذات الاصل المطبوع) بحيث يسهم الاعلام الالكتروني والمطبوع في تقوية بعضه ببعض2- ضرورة فصل الجهاز التحريري لكل من الصحف الالكترونية والورقية, نظراً لاختلاف طبيعة الوسيلتين.3- خلق موارد مالية جديدة , وذلك عن طريق اعداد الدراسات والحملات الاعلامية المتوجهة للمعلنين لتشجيعهم على الاعلان في مواقع الصحف الالكترونية.

 

This research focuses on editorial arts in electronic journalism as a modern media phenomenon
Websites spread news through their websites for easy access and browsing
through local and international news’، where the majority of the public relied on
the electronic press
To cover it with news of its occurrence and less cost، as the news is transmitted
directly from the site of the event، and this is what distinguishes it from the public
from the rest of the newspapers
Where I dealt in the research with the definition and concept of electronic journalism and the approaches to dealing with electronic journalism and the characteristics of electronic journalism، as well as electronic journalism models and what
distinguishes them from traditional newspapers، and the researcher reached a set
of the following conclusions:
Awareness of the nature of the medium، as electronic newspapers are a new
medium that has its own communicative and formal characteristics and has its
own audiences that look forward to press services that satisfy their communication
needs، and those in charge of this medium must realize that they are directed to
specific audiences، which differ in their democratic characteristics and communication needs from the masses of paper newspapers.
- Seeking to create new advertising markets، so that those in charge of it look
at the electronic newspaper as a stand-alone advertising medium، meaning that
the advertisement in it has a special character than the advertisement in the paper
version in terms of spread، interactiveness and multimedia ... etc.
-1- Orientation towards integrating performance with the printed press (for the
electronic press of printed origin) so that the electronic and print media contribute
to strengthening each other.
2- The necessity of separating the editorial apparatus of both electronic and
paper newspapers، due to the different nature of the two means.
3 -Creating new financial resources، by preparing studies and media campaigns
for advertisers to encourage them to advertise on the websites of electronic news

منشور

2022-09-18