التحقق من مستوى التعقيد المعرفي لامتحانات الوزارة لطلبة الصف السادس الإعدادي العراقيين الذين يدرسون اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية
Investigating Cognitive Complexity Level of Iraqi EFL Sixth Grade Preparatory Learners' Ministerial Exams
Keywords:
تصنيف بلوم, المستوى المعرفي, مهمة الاختبار, Bloom’s taxonomy, cognitive level, test taskAbstract
الملخص
تحاول هذه الورقة البحثية تقييم ودراسة مستوى التعقيد المعرفي لامتحانات الوزارة لطلبة الصف السادس الإعدادي العراقيين الدارسين اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية. عينة الدراسة هي نماذج الامتحانات الوزارية النهائية للأعوام الدراسية (2019-2023) التي أُجريت على طلاب الفرع الأحيائي للدورين الأول والثاني. أداة الدراسة هي مقياس من إعداد الباحث. بعد استخراج الصدق الظاهري والثبات للأداة، تم وصف بيانات البحث وتحليلها باستخدام أساليب إحصائية مختلفة. توصلت الورقة البحثية إلى أن الاختبارات الوزارية قد أولت اهتمامًا كبيرًا للمستويات المعرفية للمعرفة والتطبيق نظرًا لسهولة صياغة أسئلة الاختبار وسهولة إجابة الطلاب عليها. ومع ذلك، أهملت صيغ الاختبارات ذات المستويات المعرفية العليا: التحليل والتقييم والابداع، وخاصة المستويين الأخيرين اللذين لم يحصلا على أي درجات في تحليل الدراسة. على الرغم من أن مهام الكتابة تهدف إلى قياس مستوى الأبداع، إلا أن غالبية الطلاب لا يزالون يحفظون نصوصًا جاهزة تتعلق بمواضيع الكتابة المحددة مسبقًا. قد يكون أحد الحلول هو زيادة مهام الكتابة وإلغاء تحديد المواضيع المطلوبة المُختبرة في الامتحانات النهائية. علاوة على ذلك، وُجد أن صيغ الامتحانات الوزارية لا تُحدد بنود اختبار تُعنى بالمهارات الشفهية: الاستماع والمحادثة، مع أن المنهج الدراسي يتضمن مهامًا تتعلق بكليهما. وأخيرًا، تُقدم الدراسة بعض التوصيات بناءً على النتائج.
Abstract
The research paper tries to rate and investigate cognitive complexity level of Iraqi EFL sixth grade preparatory learners' ministerial exams. The study sample is the forms of the final ministerial exams for the academic years (2019-2023) administered to the Biology branch students for both the first and the second sittings. The study instrument is a scale built by the researcher. After extracting face validity and reliability of the instrument, research data are described and analyzed by using different statistical techniques.
The research paper finds that the ministerial test formats have paid much attention to the cognitive levels of knowledge and application because of the ease with which test asks are formulated and the ease of answering them by students. However, the test formats have neglected higher order cognitive levels: analyzing, evaluating and creating, especially the last two levels which do not have any scores in the study analysis. Though writing tasks are meant to measure the level of creating, still the majority of the students memorize ready-made texts related to the pre-determined topics of writing. One solution might be to increase the writing tasks and to remove the ministerial specification of the topics tested in the final exams. Moreover, it is found that the ministerial exam formats do not specify test items that attend to oral skills: listening and speaking though the syllabus contains tasks related to both. Finally, the study puts forwards some recommendations based upon the findings.