أثر التسويق الالكتروني في تحسين جودة الخدمات المصرفية مصرف الرشيد أنموذجاً
Keywords:
y terms for research: - E-marketing,quality of banking services .Abstract
الغرض من هذا البحث هو تسليط الضوء على العلاقة بين متغيرين مهمين في عمل النشاط المصرفي هما المتغير الاول - المستقل ( التسويق الالكتروني) والمتغير الثاني- التابع ( جودة الخدمات المصرفية)، حيث تمثلت مشكلة البحث في الاجابة على التساؤل الرئيسي (ما هو أثر التسويق الالكتروني في تحسين جودة الخدمات المصرفية) ونبثق من التساؤل اعلاه عدد من التساؤلات الفرعية ، تم الاعتماد على البرنامج الاحصائي (spss) وبرنامج (Excel) لتحليل بيانات البحث وتم استخدام العديد من الادوات الاحصائية المتنوعة ومن ابرز ما تم استخدامه هما (الوسط الحسابي – الانحراف المعياري - الارتباط)، حيث تم توزيع الاستبانة على (65) من موظفي مصرف الرشيد (عينة البحث) وقد افرزت الاساليب الاحصائية المستخدمة عدد من النتائج من ابرزها، توجد علاقة ارتباط معنوية بين التسويق الالكتروني وجودة الخدمات المصرفية ، وايضاً يوجد تأثير ذو دلالة معنوية بين التسويق الالكتروني في جودة الخدمات المصرفية، يوجد تأثير ذو دلالة معنوية بين ابعاد التسويق الالكتروني معاً في جودة الخدمات المصرفية ، وفي اطار مناقشة البحث بعد اجراء عملية التحليل الاحصائي تم التوصل الى العديد من الاستنتاجات من ابرزها (اشارات النتائج وعند استخدام ( Stepwise) الخاص باختبار المتغيرات و بعد حذف المتغيرات غير المعنوية يتضح بان الانموذج بصورة النهائية يعتمد على بعدي (الاثارة, التحويل الى النظام الالكتروني) وبعد الانتهاء من الاستنتاجات تم التوصل الى العديد من التوصيات الواجب اخذها بعين الاعتبار من المصرف عينة البحث ومن ابرز تلك التوصيات هي (استخدام التكنولوجيا الحديثة (الانترنت) في المصارف. وفي التعاملات التي يقدمها المصرف لزبون).
The research aims to shed light on two important and interrelated variables in the work of tourism marketing, the first variable - independent (social
networking sites) and the second variable - dependent (tourism marketing),
where a major question emerged to us represented in (what is the impact of
social networking sites on the growth of tourism marketing) The question
stems from three main hypotheses. The statistical program (spss) and the (Excel) program were relied upon to analyze the research data. Many various statistical tools were used, the most prominent of which were (arithmetic mean -
standard deviation - correlation), where the questionnaire was distributed on (
400) Baghdad audience on both sides of Karkh and Rusafa (research sample),
and a set of results were obtained from them (there is a statistically significant correlation between social networking sites and tourism marketing), and
also (there is a significant effect between social networking sites in tourism
marketing). ), as well as (there is a significant effect between the dimensions
of social networking sites together in tourism marketing), and also the results
showed that there is an effect between the dimensions of social networking
sites and the dimensions of tourism marketing. The impact rate reached 79%,
and we reached a number of recommendations, the most important of which
is the necessity that the selection of workers in the tourism sector should be
according to a number of foundations and criteria because of their paramount
importance in the tourism sector