الثواب والعقاب للعباد عند الإمام البدر الزركشي(ت:794هـ) في كتابه تشنيف المسامع بجمع الجوامع دراسة عقدية مقارنة

Reward and punishment for the servants according to Imam Al-Badr Al-Zarkashi died in 794 AH in his book >Tashnif Al-Masama’a< in Jama AL Jauamya› , a comparative doctrinal study

Authors

  • أ.م.د. مشتاق عماد عبدالعزيز الدوسري-كلية الامام الاعظم الجامعة

Abstract

الحمد لله رب العالمين, والصلاة والسلام على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين.وبعد: فإنَّ مسألة الثواب والعقاب للعباد قد شغلت العلماء والمفكرين قديماً وحديثاً؛ وذلك لأنها من أكثر المسائل العقدية ارتباطاً بالواقع، فهي قضية مهمة معنية بعلاقة الله تعالى بالإنسان، وهل يثيب الله العباد بفضله من غير عوض، ويعاقبهم بعدله، أو يجب عليه ذلك عقلاً، وما علة الوجوب، فمن أجل ذلك درست في هذا البحث مسألة (الثواب والعقاب للعباد عند الإمام البدر الزركشي(ت:794ه) في كتابه تشنيف المسامع بجمع الجوامع دراسة عقدية مقارنة)؛ لبيان رأي الإمام الزركشي فيها، وكانت منهجيتي في كتابة البحث؛ المنهجية العلمية الأكاديمية المعتمدة في الجامعات والكليات، واقتضت طبيعة البحث أن تنقسم بعد هذه المقدمة إلى مطلبين وخاتمة، خصصت الأول منهما لحياة الإمام الزركشي الشخصية والعلمية، وكان المطلب الثاني لدراسة الثواب والعقاب للعباد ورأي الزركشي فيهما، وأما الخاتمة فتوصلت فيها إلى أنَّ البدر الزركشي أشعري العقيدة، فقال في هذه المسألة: إنَّ الله يثيب عباده بفضله من غير عوض، ويعاقب بعدله، ولا يوجب عليه العقل شيء، وأنَّ المعتزلة وقعوا في نقص في حق الله تعالى عندما أوجبوا عليه حق لغيره، وأنهم أخطأوا في فهمهم للنصوص وتحميلها ما لا تحتمل، وليس الطاعة علة الثواب، ولا المعصية علة العقاب، وهو ما عليه أهل السنة والجماعة ممثلة بالسادة الأشاعرة رحمهم الله، ووافقهم الإمام البدر الزركشي في ذلك كله.وصلِّ اللهم على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه وسلم.

 

Praise be to Allah، Lord of the worlds، and prayers and peace be upon our
prophet Muhammad، all his family and companions.
And yet: The issue of reward and punishment for the servants has
preoccupied scholars and thinkers، past and present ; This is because it
is one of the most doctrinal issues related to reality، as it is an important
issue concerned with the relationship of Allah Almighty with man، and
whether He rewards the servants with His grace without compensation،
and punishes them with His justice، or does he have to do so rationally،
and what is the reason for the obligation، for that reason I studied in this
research the issue of (reward And the punishment for the servants according
to Imam Al-Badr Al-Zarkashi (T: 794 AH) in his book >Tashnif Al-Masma’a<
in Jama AL Jauamya’، a comparative doctrinal study); To clarify the opinion
of Imam Al-Zarkashi in it، and my methodology in writing the research was;
The academic methodology adopted in universities and colleges، and the
nature of the research necessitated that it be divided after this introduction
into two demands and a conclusion، the first of which was devoted to the
personal and scientific life of Imam Al-Zarkashi، and the second requirement
was to study the reward and punishment for the servants and Al-Zarkashi’s
opinion on them. He said on this issue: Allah rewards His servants with His
grace without compensation، and punishes with His justice، and reason does
not obligate him anything، and that the Mu’tazilites fell into a deficiency in
the right of Allah when they obliged him to have the right of others، and that
they erred in their understanding of the texts and their interpretation of what
is unbearable، and obedience isn’t the cause of reward، and disobedience
is not the cause of punishment، which is what Ahl al-Sunnah wal-Jama’ah
are represented by the Ash’ari Masters، may Allah have mercy on them، and
Imam al-Badr al-Zarkashi agreed with them in all of that.
May Allah’s peace and blessings be upon our prophet Muhammad، his
family and companions.

Published

26-08-2022

Issue

Section

Articles