دور مواقع التواصل الاجتماعي في نمو التسويق السياحي – اقليم كوردستان أنموذجاً -

Authors

  • م.م. غيث حسن كامل

Keywords:

مواقع التواصل االجتامعي,التسويق السياحي, terms for research: - Social networking sites - Tourism marketing,

Abstract

The research aims to shed light on two important and interrelated variables in the work of tourism marketing، the first variable - independent
(social networking sites) and the second variable - dependent (tourism
marketing)، where a major question emerged to us represented in (what
is the impact of social networking sites on the growth of tourism marketing) The question stems from three main hypotheses. The statistical
program (spss) and the (Excel) program were relied upon to analyze
the research data. Many different statistical tools were used، the most
prominent of which were (arithmetic mean - standard deviation - correlation)، where the questionnaire was distributed on ( 400) Baghdad
audience on both sides of Karkh and Rusafa (research sample)، and
a number of results have been produced، including them (there is a
statistically significant correlation between social networking sites and
tourism marketing)، and also (there is a significant effect between social
networking sites in tourism marketing)، as well as (there is a significant
effect between the dimensions of social networking sites together in
tourism marketing)، The results also showed that the results showed
that there was an effect between the dimensions of social networking
sites and the dimensions of tourism marketing، the impact rate was 79%.

 

 

يهدف البحث الى تسليط الضوء على متغيرين مهمين ومترابطين في عمل التسويقالسياحي المتغير الاول – المستقل ) مواقع التواصل الاجتماعي( المتغير الثاني – التابع) التسويق السياحي(، حيث برز لنا تساؤل رئيسي تمثل في )ما هو تأثير مواقع التواصلالاجتماعي في نمو التسويق السياحي( وينبثق من التساؤل ثلاث فرضيات رئيسية تملتحليل بيانات البحث )Excel( وبرنامج )spss( الاعتماد على البرنامج الاحصائيوتم استخدام العديد من الادوات الاحصائية المتنوعة ومن ابرز ما تم استخدامه هما)الوسط الحسابي – الانحراف المعياري - الارتباط(، حيث تم توزيع الاستبانة على400 ( جمهور بغداد في جانبي الكرخ والرصافة )عينة البحث(، وقد تم الخروج (بمجموعة من النتائج منها )توجد علاقة ارتباط ذو دلالة احصائية بين مواقع التواصلالاجتماعي و التسويق السياحي(، وايضاً )يوجد تأثير ذو دلالة معنوية بين مواقعالتواصل الاجتماعي في التسويق السياحي(، وكذلك )يوجد تأثير ذو دلالة معنويةبين ابعاد مواقع التواصل الاجتماعي معاً في التسويق السياحي(، وايضاً بينت النتائجأظهرت النتائج وجود تأثير بين ابعاد مواقع التواصل الاجتماعي وبين ابعاد التسويقالسياحي بلغت نسبة التأثير 79 %، وقد توصلنا الى عدد من التوصيات اهمها ضرورةان يكون اختيار العاملين في القطاع السياحي وفق عدد من الاسس والمعايير لما لهم مناهمية قصوى في القطاع السياحي.

Published

06-04-2022

Issue

Section

Articles