تحليل محتوى مادة المطالعة والنصوص للصف الاول المتوسط على وفق مهارات التفكير الاستنتاجي

Authors

  • Ganan Jabbar Sheltak

Keywords:

تحليل محتوى ، كتاب، مهارات التفكير الاستنتاجي، المطالعة والنصوص، المرحلة المتوسطة ., content analysis، book، deductive thinking skills، reading and texts، middle school.

Abstract

This research aims to analyze the content of the reading and text
book for the first intermediate grade according to the skills of deductive thinking. Teaching and specialists in grammar and language، then
the researcher proceeded to analyze the content of the reading material and the texts according to the indicators، and for the purpose of
ensuring the stability of the analysis، the researcher used the Holstey
equation، as the stability coefficient over time reached (96%) between
the researcher and another analyst (88%)، and in order to extract the
results I used The researcher recommended the frequencies and percentages of deductive thinking skills and their indicators، and the results resulted in: The book did not neglect any of the deductive thinking
skills، but it was achieved in varying proportions. And work to include
it in the content of the book، taking into account the different types of
thinking of students and their fulfillment when preparing and building
the Arabic language book in a general way. M and the reading material
and texts in particular، and to complement the current research، the
researcher suggested: conducting a similar study to the current study
on the content of Arabic language books for the preparatory stage.

 

 

يرمي هذا البحث الى تحليل محتوى كتاب المطالعة والنصوص للصف الاول المتوسط على وفق مهارات التفكير الاستناجي , ولإجل تحقيق مرمى هذا البحث صاغت الباحثة معيارًا لمهارات التفكير الاستناجي تكون من (92) مؤشرًا لمهارات التفكير الاستناجي ثم عرضته على مجموعة من الخبراء والمتخصصين في مناهج اللغة العربية وطرائق تدريسها والمتخصصين في النحو واللغة , ثم شرعت الباحثة بنحليل محتوى مادة المطالعة والنصوص على وفق المؤشرات ,ولغرض التأكد من ثبات التحليل استعملت الباحثة معادلة هولستي إذ بلغ معامل الثبات عبر الزمن (96%) بين الباحثة ومحلل اخر (88%) , ولإجل استخراج النتائج استعملت الباحثة التكرارات والنسب المئوية لمهارات التفكير الاستناجي ومؤشراتها , وقد اسفرت النتائج عن :إنَّ الكتاب لم يهمل ايا من مهارات التفكير الاستناجي , لكنها تحققت بنسب متباينة فكان اعلى نسبة من المهارات هو (التحليل) , وفي ضوء النتائج البحث أوصت الباحثة بالعناية بمؤشرات مهارات التفكير الاستناجي المستبعدة , والعمل على تضمينها في فحوى الكتاب مع مراعاة انواع التفكير لدى الطلبة المتنوعة واستيفائها عند اعداد وبناء كتاب اللغة العربية بنحو عام ومادة المطالعة والنصوص بنحو خاص واستكمالاً للبحث الحالي اقترحت الباحثة : أجراء دراسة مماثلة للدراسة الحالية على محتوى كتب اللغة العربية للمرحلة الاعدادية .

Published

05-11-2022