اثر المنظومة الفقهية االسالمية في تعزيز مفهوم التعايش االنساني روية فقهيه معاصرة

Authors

  • م.د.عبد العزيز كاظم علي

Abstract

Abstract the by for called, Islam of principle legitimate a is coexistence Peaceful related renewal of process a is it and, Sunnah honorable the and an’Qur Holy and evils, corruption of spread the from society protect to as so, life to the with and, respects all in achieved is reform human thus and, deviation.reformed is world the man of righteousness of presence the in only is coexistence that showed research The unless others with live not does person a and, affection and familiarity is that life common a for desire a and them between understanding is there since and, trust and affection by dominated is that familiarity by protected different and religions heavenly the of people the of will the is coexistence ,world the in prevail to peace and security for order in work to civilizations acquaintance and brotherhood of atmosphere an in lives Humanity even and.exception without beings human all pervades that good the in is what with expression an is coexistence peaceful that emphasized research The peoples among understanding of atmosphere an create to intended moral and acceptance, agreement is which, violence and war from away they wherever dealings and dealings their in people between reconciliation.place and time same the in are justice of concept the that fact the in lies research the of importance The concept religious a not was it and, concepts human and global the of one is.concept rational a is it as much as dialogue of vision Islamic the that showed methodology research The ,levels international and local the at coexistence achieving to contributed rejected Islam and, others of beliefs the respect to community the urged and to sought it so, beliefs religious other with those of intimidation or coercion.religions heavenly the recognize coexistence means coexistence word the that concluded research The ,affection and familiarity of presence the with be only can it and, others with a and understanding is there unless others with live not does person a and ,familiarity by protected is which, them between life common a for desire.

 

ان التعايش السلمي هو أصل رشعي من أصول اإلسالم، دعا إليه القرآن الكريم والسنة
املرشفة، وهو عملية جتديد تتصل باحلياة، بحيث حتمي املجتمع من شيوع املفاسد واملنكرات
واالنحراف، وبالتايل يتحقق إصالح البرش من مجيع النواحي، وبصالح اإلنسان يصلح العامل .
َّ بني البحث ان التعايش اليكون اال بوجود األلفة واملودة، وال يعيش اإلنسان مع غريه
َّ اال إذا وجد بينهام تفاهم ورغبة بعيشة مشرتكة حلمتها األلفة تسودها املودة والثقة،وبام ان
التعايش هو إرادة أهل األديان الساموية واحلضارات املختلفة يف العمل من أجل أن يسود
،َ وحتى تعيش اإلنسانية يف جو من اإلخاء والتعارف عىل مافيه اخلري الذي
األمن والسالم العامل
يعم بني البرش مجيعا دون استثناء.
الشُع ِوب
ََْ ُّ
التَف ُاه ِم ب
َن
ِ
و م
ٍّ
ِ َ خْلُق َ ج
ِه
اد ب
َ ُ
ُر
ِ ٌري ي
ي َ <هو ت ْعب
ُّ
ِ
ُ ُش ِّ السْلم
اكد البحث عىل ان التَعاي
ِ ،وهو اتفاق وقبول وتصالح أخالقي بني الناس يف تعاملهم
العنْف
ْ ِب َ و ُ
َر
ِ َ يدا> ع ِن احل
َع
ب
ِ دوا يف نفس الزمان واملكان.
ُ ومعامالهتم حيث ما وج
ّ تكمن امهية البحث اىل إن مفهوم العدل من املفاهيم العاملية واإلنسانية ومل يكن مفهوما
دينيا بقدر ما هو مفهوم عقيل وحركة البرشية منذ تارخيها األول إىل يومنا هذا تبحث عن جتسيد
هذه القيمة وتتبناها رغم اختالف األديان فهو من املفاهيم العاملية املشرتكة بني بني البرش.
بينت منهجية البحث اىل أسهمت الرؤية اإلسالمية للحوار يف حتقيق التعايش عىل املستويني
املحيل والدويل، وحث املجتمع إىل احرتام عقائد اآلخرين، و نبذ اإلسالم اإلكراه أو الرتهيب
ألصحاب املعتقدات الدينية األخرى، فعمد إىل االعرتاف بالديانات الساموية.
َّ خلص البحث اىل إن كلمة التعايش تعني العيش املشرتك مع اآلخرين، وال يكون اال
َّ بوجود األلفة واملودة، وال يعيش اإلنسان مع غريه اال إذا وجد بينهام تفاهم ورغبة بعيشة
مشرتكة حلمتها األلفة تسودها املودة والثقة.

Published

28-03-2023

Issue

Section

Articles