أثر استراتيجية تنال القمر في اكتساب المفاهيم التاريخية لدى تلاميذ الصف السادس الابتدائي في مادة الاجتماعيات
Abstract
The present research aims identify the effect of posse strategy in acquiring the historical concepts of the sixth
grade pupils in social studies. The researcher developed a null hypothesis that was submit to experimentation.
The sample has included (80) pupils selected intentionally divided into two groups with( 40) pupils for each
group.the equivalence has made for both study groups in a number of variables by researcher.the researcher
prepared a measure of acquire historical concepts consisting of (44) items .the reliability of the test using the
equation Cronbachs alpha. The coefficient of reliability was( 0,81) .this indicated that the test scores were
acceptable ,and the test as a whole was reliable.After the treatment of the research,the results of analyses indicate
that there is no statisticallt significant difference between the mean scores of the experimental group, which is
taught who studies social sciences and average scores of the control group that is taught which studies the same
subject in the traditional way in acquiring historical concepts Depending on the conclusions and findings of the
present research, the researcher suggested the same research can be conducted at the other classes, levels and
training teachers for using it and how to teach pupils because of its importance in achieveing pedagogical goals
especially and educational goals in general.
يهدف البحث الحالي التعرف الى \"أثر استراتيجية تنال القمر في اكتساب المفاهيم التاريخية لدى تلاميذ الصف السادس الابتدائي في مادة الاجتماعيات، \"ولتحقيق هدف البحث وضعت الباحثة فرضية صفرية أخضعت للتجريب ، تكونت عينة البحث قصديا من (80) تلميذا موزعين على مجموعتين بواقع (40) تلميذا لكل مجموعة ، وقد كافأت الباحثة بين هاتين المجموعتين في عدد من المتغيرات ، أعدت الباحثة اختبار اكتساب المفاهيم التاريخية المكون من (44) فقرة، تم حساب معامل ثبات الاختبار بطريقة ألف كرونباخ وبلغ معامل الثبات الاختبار(0,81) مما يشير الى اتسام الاختبار بدرجة عالية من الثبات طبق لقيمتي معاملي الثبات ، وعند معالجة البيانات أحصائيا أظهرت نتيجة البحث الاتي ، ( لايوجد فرق ذو دلالة احصائية بين متوسط درجات تلاميذ المجموعة التجربية التي تدرس مادة الأجتماعيات بااستخدام استراتيجية تنال القمر ، ومتوسط درجات تلاميذ المجموعة الضابطة التي تدرس المادة نفسها بالطريقة التقليدية في اكتساب المفاهيم التاريخية) وفي ضوء نتائج البحث واستكمالا له اقترحت الباحثة أجراء دراسة تجريبية مماثلة للدراسة الحالية في مراحل وصفوف دراسية اخرى ، وتدريب المعلمين على استخدامها في تدريس التلاميذ لمالها أهمية في تحقيق الاهداف التعليمية بصورة خاصة والاهداف التربوية عامة